1: Introductie

1: Introductie R-net productformule

 

Het Handboek productformule gaat over de huisstijl van R-net. De gezamenlijke decentrale OV-autoriteiten in de Randstad hebben met elkaar bindende afspraken gemaakt om R-net conform de productformule te implementeren. De productformule bevat veel bouwstenen en inspirerende voorbeelden, waar iedere vormgever concreet mee aan de slag kan. Om 'eenheid in verscheidenheid' te bewaren zijn er ook richtlijnen voor het gebruik in opgenomen. Afwijkingen zijn in specifieke situaties mogelijk maar alleen na goedkeuring door de Directieraad. Ontwerpen worden in opdracht van de Directieraad getoetst aan de eisen van het handboek door de ontwerper van de huisstijl, Michiel Meurs van FromAtoB Public Design.

R-net heeft een herkenbare vormgeving voor alle voor reizigers zichtbare zaken, zoals reisinformatie, netwerkkaarten, haltevoorzieningen en materieel.

De productformule is gebaseerd op de 5 kernwaarden van R-net:

Betrouwbaar • Samenhang • Herkenbaar • Aantrekkelijk • Moeiteloos


Logo

Het logo is opgebouwd uit stippen en lijnen. Het is beschikbaar voor zwart-wit en kleurtoepassingen, in een beperkt aantal kleuren. Een speciaal snijlogo met afgeronde hoeken wordt gebruikt voor uit folie of metaal gesneden logo’s. In aanvulling op het logo zijn er stippen- en lijnennet patronen, voor grafische toepassingen.

Download het R-net logo

 



Kleursysteem

Het R-net kleurpalet is vastgelegd in een tabel met specificaties voor verschillende toepassingen. De belangrijkste kleuren zijn R-net Rood en R-net Grijs, de twee kleuren die op al het materieel, de halten en het drukwerk voorkomen. R-net Rood is de brandingkleur die exclusief bedoeld is voor R-net. Hiervoor wordt in grote, zichtbare delen altijd de originele Akzo Nobel Colormap 410 E5 toegepast (zie tabel). RAL 3020 en NCS S 0580 Y90R zijn benaderingen die alleen gebruikt worden voor minder bepalende onderdelen als b.v. handgrepen van stoelen. 

Download het R-net kleursysteem



Maatsysteem

Voor de objecten van R-net is een maatsysteem ontwikkeld. Hierdoor passen de delen niet alleen door kleur en vorm maar ook door maatvoering en verhouding bij elkaar.

Download het R-net maatsysteem

 

 

 



Branding van R-net

R-net heeft een monolitische branding, d.w.z. dat het hele netwerk met alle modaliteiten dezelfde naam en dezelfde kleurstelling voert. De pay-off van R-net is ‘Reizen met de zekerheid van R-net door [naam vervoerder]’.

Download de R-net pay-off



 



Volledige introductie van R-net

Voor de volledige introductie van de R-net productformule

Download het Handboek hoofdstuk 1

 

 



Handboek aanvragen

Het Handboek R-net productformule v.3 is in gedrukte vorm aan te vragen, nu aanvragen

 

Handboek R-net

Bekijk de video

R-net in cijfers